UN STUDIU DE CAZ ASSASSIN’S CREED

UN STUDIU DE CAZ ASSASSIN’S CREED

Ultimul
domeniu la care ne-am gândi în mod normal că are contribuție în educarea și
răspândirea de informații istorice publicului este cel al jocurilor video. Cu
toate acestea, statisticile indică o influență tot mai mare exercitată de
jocuri asupra perspectivei noastre, mai mare sau cel puțin la egal cu cea a
lumii filmelor.

Chiar dacă
există numeroase dezbateri ce vizează părerile pro și contra în ceea ce
privește puterea educativă a jocurilor, în cele din urmă trebuie să recunoaștem
că în anumite circumstanțe, ele pot contribui foarte mult la dezvoltarea
noastră în direcția potrivită prin intermediul lumilor pline de viață pe care
ni le prezintă.

image

De ce trebuie
să rămânem precauți?

Nu trebuie
înțeles greșit mesajul, totuși. Jocurile, asemenea filmelor sau cărților, nu
trebuie să înlocuiască alte instrumente deja existente. Ele trebuie să
contribuie activ la efortul de educare deja realizat prin alte mijloace. Cu
alte cuvinte, jocurile trebuie să reprezinte un mijloc în plus de acces la
informație și nu o scuză pentru a elimina alte opțiuni de pe masă. În același
timp, trebuie să păstrăm în mintea noastră faptul că jocurile video ca și
producțiile studiourilor din Hollywood distorsionează adesea fapte și
întâmplări pentru a servi scopului de a distra și a atrage cu povești
incredibile.

image

Contopirea
educației cu industriei de “entertainment” a dus la formarea unei noi sintagme,
anume edutainment. Acest lucru a devenit realitate odată cu dezvoltarea
tehnologiei de tip VR sau Virtual Reality. Poveștile pe care până nu demult le
auzeam și ni le imaginam, acum pot fi experimentate în timp real. Pentru
istorie, acest nou instrument trebuie să devină indispensabil întrucât poate
aduce omul mai aproape de strămoșii săi. Observând lucrurile într-o lumină mai
clară poate însemna modificarea perspectivelor într-un mod benefic.

James Paul Gee concluzionează în
lucrarea sa What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy că
„puterea pedagogică a jocurilor se găsește în potențialul lor de a educa prin
transformarea identității publicului într-un mod plin de însemnătate”.

Contextul este
întotdeauna important

Tocmai în
acest context, putem discuta de o serie de jocuri ce își propune să educe dar
să și distreze publicul în același timp. Seria Assassin’s Creed a început
modest în anul 2007 cu o scurtă vizită în Orientul Mijlociu în perioada
cruciadelor. De acolo, cu fiecare nou titlu adăugat seriei, omul de rând a
putut înțelege puțin mai mult despre Italia renascentistă, SUA revoluționară,
Egiptul antic, sau Grecia descrisă de Homer. În ceea ce privește ultimele
titluri, un nou program dedicat exclusiv utilizării în clasă a fost creat.

Proiectul ce
s-a numit Discovery Tool reprezintă un prim pas în apropierea publicului de
realități istorice virtuale, lucru nemaivăzut până în acest moment. Această
unealtă pedagogică a făcut parte dintr-un proiect pilot în care mai multe clase
au experimentat o zi în Egiptul sau Grecia antică, bine înțeles după
dezvoltarea unor cunoștințe în cadrul cursurilor de la școală.

image

Prin urmare,
făcând referire și la citatul mai sus menționat, ajungem la concluzia că un joc
bine intenționat ne va îndruma să ne asumăm roluri de importanță istorică.
Astfel, din noua poziție asumată, vom putea înțelege mai bine evenimentele
petrecute înainte de existența noastră.

Proiectul Education Arcade, un proiect
online ce își propune să educe prin intermediul jocurilor, transmite că ceea ce
este clar este faptul că jocul de rol încurajat de jocurile video este o
alternativă modernă și radicală de însușire a unor informații. Este de așteptat
că o astfel de abordare modernistă va încerca să șteargă diferențele dintre
diferitele discipline, contopindu-le într-o singură masă uniform închegată.

Ce
înseamnă istoria pentru acești programatori?

Pentru
a înțelege mai bine puterea jocurilor în educație trebuie să înțelegem punctul
de pornire în crearea anumitor jocuri. Tocmai din acest motive putem realiza un
scurt studiu de caz în ceea ce privește Ubisoft, compania mama a jocurilor cu
tentă istorică Assassin’s Creed.

image

„Istoria
este locul nostru de joacă” este deviza pe care și-o însușește studioul ce se
ocupă cu dezvoltarea jocului. Acest lucru are o evidentă dublă însemnătate. Pe
de-o parte vorbim despre un grup de oameni ce se folosesc de istorie pentru a
relata o poveste, o romanțare a unor evenimente fictive, plasate totuși într-un
mediu istoric fidel.

Aceste
echipe de programatori și dezvoltatori petrec numeroase perioade din timpul
dezvoltării programelor lor studiind și obținând informații de încredere cu
privire la conținutul pe care și-l însușesc. Spre exemplu, pentru realizarea
jocului Assassin’s Creed Odyssey, a fost nevoie de cercetări ample în Grecia.
Titlul jocului nu este o întâmplare și face referire la principala sursă de
inspirație pentru lumea creată, mai precis Odiseea lui Homer.

Repetitio
mater studiorum est

Aceiași
procedură este urmată indiferent de situarea cronologică a jocurilor, și
reprezintă în sine un garant al calității istorice a acestor produse. O
plimbare prin oricare dintre aceste jocuri este o incursiune în timp și
reprezintă o șansă de a ne situa cât mai aproape de ceea ce a fost înainte de
noi. Tehnologiile încurajate de succesul jocurilor sunt și ele o importantă
parte din acest proces. În cele din urmă, cine știe dacă povestea fictivă a
extragerii de memorii ale antecesorilor noștri prin cale ADN nu va deveni
realitate.

Sunt
întocmai aceste idei fictive, combinate cu realitate istorică ce încurajează o
abordare exhaustivă în privința subiectelor tratate, susținând și lecturi sau
vizionări de alte materiale tangente pe subiectul prezentat. Astfel, putem
spune că seria Assassin’s Creed este doar unul din multiple elemente din
domeniul jocurilor video care pune bazele unei fundații solide în ceea ce
privește colaborarea dintre istorie și tehnica IT a viitorului.

BIBLIOGRAFIE:

Scrisă:

§ 
James Paul Gee, What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy

Online:

§  https://www.ubisoft.com/en-gb/game/assassins-creed/discovery-tour

§  https://www.youtube.com/watch?v=uh4Iy-p943M

§  https://www.youtube.com/watch?v=etq7Rw5ioUI&t=271s

§  https://www.nytimes.com/2018/05/16/arts/assassins-creed-origins-education.html

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *