Originalul dispărut al unei celebre sonate de Mozart a fost descoperit la Budapesta
Manuscrisul original al uneia dintre cele mai cunoscute piese ale lui Mozart, Sonata pentru pian nr.11 în La major, pierdut de mai bine de două secole, a fost descoperit de curând, printre alte vechi hârtii, la Biblioteca Națională Szechenyi din Budapesta, relatează AFP.
Autentificate de experți, cele patru pagini îngălbenite ale partiturii completează singura filă originală a manuscrisului cunoscută până în prezent, cea reprezentând mișcarea finală, conservată la Mozarteum din Salzburg, în Austria, orașul natal al compozitorului. Este “o descoperire majoră”, a apreciat istoricul Adam Bosze.
Sonata pentru pian nr.11 în La major, K. 331, compusă către 1783 și a cărei partitură a fost publicată în milioane de exemplare, este una dintre cele mai cunoscute piese compuse de Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), mai ales pentru finalul său, “Alla Turca” (“Marș Turcesc”).
A fost descoperită datorită meticulozității lui Balazs Mikusi. Numit în fruntea Bibliotecii Naționale Szechenyi din Budapesta în 2009, specialistul a început să scotocească prin ungherele venerabilei instituții pentru a scoate la lumină nenumăratele scrieri neinventariate.
“Când am descoperit acest manuscris, grafia mi s-a părut imediat foarte «mozartiană»”, a declarat Balazs Mikusi pentru AFP, precizând că nu căuta în mod special lucrări de Mozart.
Rămâne un mister modul în care celebrul manuscris a ajuns în colecțiile bibliotecii, creată în 1802 de bogatul aristocrat ungar Ferenc Szechenyi.
“Se știe că familia Szechenyi avea bune contacte la Viena ca și în lumea muzicii, însă manuscrisul ar fi putut foarte bine să ajungă aici în alt moment din cursul ultimilor 200 de ani”, a spus Balazs Mikusi.
Totodată, nu se știe de ce a cincea pagină a manuscrisului, cea care se află la Salzburg, a fost separată de celelalte foi. Potrivit expertului, ea ar fi putut fi smulsă pentru a fi oferită vreunui client bogat.
Manuscrisul original, care va fi interpretat pentru prima dată în public vineri la Budapesta de marele pianist ungar Zoltan Kocsis, cuprinde infime variații de note și ritm în raport cu versiunea intrată în posteritate.
Aceasta însă “nu schimbă caracterul piesei, ci ne permite să înțelegem mai bine ce a vrut să facă Mozart”, a estimat Balazs Mikusi.