Încercări ratate de restaurare a unor capodopere
Poate cea mai gravă și, în același timp, hilară încercare de restaurare este cea efectuată asupra frescei „Ecce Homo” („Iată Omul”) din biserica Sanctuarul Milostivirii din Borja, Spania. Fresca fost pictată în jurul anului 1930 de artistul spaniol Elías García Martínez și îl înfățișează pe Iisus încoronat cu spini.
Cecilia Giménez, o enoriașă de 80 de ani, a avut cele mai bune intenții când a început restaurarea frescei, aceasta aflându-se într-o avansată stare de deteriorare. După tentativa de restaurare, care a atras multe critici și glume, „Ecce Homo” a căpătat denumirea de „Ecce Mono” („Iată maimuța”). Însă ceea ce părea să fie un dezastru artistic s-a transformat într-o adevărată atracție turistică.
Masca lui Tutankhamon (circa 1323 î.Hr.)
© Tarek Heikal / Wikimedia Commons
Dintr-un accident, opt angajați ai Muzeului Egiptean din Cairo au rupt barba măștii funerare veche de 3.300 de ani a regelui Tutankhamon, care este din aur masiv și reprezintă unul dintre simbolurile de marcă ale Egiptului antic. Aceștia s-au panicat și au încercat să o lipească rapid cu superglue, în mijlocul galeriei, în timpul orelor de vizită. O echipă germano-egipteană a reașezat barba folosind ceară de albine, un material natural utilizat de vechii egipteni.
Castelul Matrera (secolul al IX-lea)
© Ignacio Palomo Duarte / Wikimedia Commons
Castelul medieval Matrera de la Villamartín, din Spania, a fost declarat monument național în 1949. Structura a suferit o restaurare controversată în 2015, după ce edificiul s-a prăbușit parțial în 2013. Rezultatul a fost un amestec bizar de vechi și de nou, care a scandalizat specialiștii în artă la vremea respectivă.
Mozaicul roman din Hatay (secolele II-VI)
Cel puțin zece mozaicuri, din cel de-al doilea cel mai mare muzeu de mozaic din lume, aflat în orașul sudic al Turciei, Hatay, au fost grav deteriorate în timpul restaurării. Meșterul local Mehmet Daskapan și-a exprimat îngrijorarea cu privire la calitatea reparațiilor, declarând că piesele valoroase din perioada romană au fost distruse, devenind caricaturi. Unele dintre pietrele mozaicului au fost înlocuite cu pietre de diferite forme și culori.
Statuia Sfântului Gheorghe din Navarra (secolul al XVI-lea)
© Zarateman / Wikimedia Commons
Statuia de la Biserica San Miguel de Estella din Navarra, Spania, îl înfățișează pe Sfântul Gheorghe călărind în timp ce luptă cu balaurul. Preotul bisericii i-a cerut unui profesor de artă din zonă să restaureze statuia, care a eșuat, însă, în reproducerea originalului. La final, statuia semăna cu un personaj din desenele animate, fără nicio legătură cu sculptura veche de 500 de ani. Din fericire, ulterior, opera de artă a fost reabilitată cu succes, fiindu-i redat aspectul original.
Acest text este un fragment din articolul „Drumul anevoios al restaurării capodoperelor: de la Cina cea de Taină la Marele Zid Chinezesc”, publicat în numărul 235 al revistei Historia, disponibil în format digital pe paydemic.com.
Mai multe pentru tine…